Ta pauser, på riktigt! - Stress PT
18855
post-template-default,single,single-post,postid-18855,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Ta pauser, på riktigt!

Tillbaka till vardagen! Hur känns det? Hur känns det på riktigt?

Jag kände att det blev lite mycket i somras. En nära vän till mig valde att ta sitt liv, och jag hamnade i chock (och är förmodligen fortfarande i djup chock). Det överrumplade mig rejält, speciellt då det var i samma tidperiod som vi fick veta att vi var gravida och skulle egentligen leva i en lyckobubbla. Jag hoppar mellan ilska, sorg och likgiltighet hela tiden. Önskar om och om igen att det inte är sant, och vill inte säga det högt. Alls. Känns fel att bara skriva det. Bara några veckor senare får vi veta att jag är sjuk på ett sätt som kan påverka både mig och mitt barn väldigt mycket (mer om det en annan gång). Samtidigt både pluggade jag, drev StressPT och frilansade. Så ja, jag behövde till slut semester på riktigt. (Det var ingen bra idé att skriva detta inlägg på ett café när tårarna börjar rinna...)

Jag har verkligen fått ta till massor av de verktyg jag lärt mig inom personlig utveckling. Mediterat massor, tagit massa pauser, haft dagar jag fått bryta ihop totalt, haft dagar där jag bara fokuserar på det som är positivt, tyckt synd om mig själv, hjälpt andra, varit i naturen och bara lyssnat inåt <3

Förra veckan skulle Micke cykla Vasaloppet (vilket han gjorde - sjukt imponerade!), så efteråt passade vi på att fortsätta vår roadtrip mot Norge. Jag lämnade datorn hemma och tillät mig att på riktigt att koppla bort allt. Allt! Så skönt! Och hur underbart är inte Norge?! Så vackert och helt magiskt. Alla berg tog verkligen andan ur mig, och livet kändes så full av mirakel.

Vi åkte runt där i en vecka, och jag rekommenderar stark alla att någon gång i livet köra Trollstigen (väg 63) genom Norge. Vi stannade 2 nätter i Geiranger och 1 natt i Åndalsnes (längs Trollstigen), och stannade på hundratals ställen däremellan bara för att ta bilder. Så det tog tid. Men såå underbart.

Nu är vardagen tillbaka på riktigt. Vi är hemma igen, och Micke har börjat jobba igen efter 4 veckors semester. Jag tog bara en vecka denna sommar, men jag har för det mesta bara jobbat halvdagar när Micke haft semester - så att man kunnat umgås lite. Så det känns faktiskt skumt nu att vara helt ensam igen hemma. Så pass skumt att jag faktiskt startade en Facebookgrupp som heter Virtuella Kollegor =) där kan alla som arbetar hemifrån (eller från eget kontor) gå med för att få lite digitala kollegor att prata med och peppa/få pepp av. Jag hoppas att det ska minska ensamheten och göra mig lite mer pepp.

Det gäller att hitta lösningar på sina problem. Tänka efter vad som kanske gör ens vardag sämre, och sedan göra något åt det. Det är VIKTIGT att må bra och gilla sin vardag. Så även nu när du är tillbaka på jobbet eller i skolan så gäller det att ta riktiga pauser - riktiga pauser! Pauser hjälper en mycket =)

När du ska ta en paus (kanske för att du är trött, känner dig omotiverad eller vet att det är dags) så bestäm dig för att ta en paus. När du faktiskt på riktigt bestämmer dig för att ta den där pausen så minskar förhoppningsvis ångesten över att du tar en paus från det du nu gjorde innan. Om du samtidigt tar en paus men hela tiden tänker på allt du egentligen borde göra så tar det bara energi från dig och räknas då inte som en riktig paus. En riktig paus ska fylla dig med energi.

Ett tips på en bra och kort paus är att ta en mini-semster i ditt huvud:

- Blunda, ta några djupa andetag med hela magen
- Tänk att du är på ett ställe du mår bra på
- Känn precis hur det känns att vara där, även om du aldrig har varit där innan
- Kan du känna vinden mot din hud? Eller är det kanske väldigt varmt? Känn hur det känns i kroppen
- Kan du känna några lukter?
- Kan du höra några ljud därifrån
- Ta hela tiden djupa andetag

 

No Comments

Post A Comment

s2Member®