Stress PT
599
blog,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-4,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Ofta när jag pratar om avkoppling och hur viktigt det är för vår återhämtning, så nämner jag att det är otroligt nyttigt med lite miljöombyte. Det behöver inte betyda att du åker iväg. Men bryt mönstret. Gör något annat. Är du mycket inomhus, gå ut i skogen ett tag. Är du mycket utomhus, lägg dig i soffan framför Netflix. Osv.

Förra helgen var det dags för min sambo, Mickes, födelsedagshelg. Han visste inte alls var vi skulle, utan bara att vi skulle vara borta torsdag-söndag. Jag hade t.o.m packat åt honom. Efter 8 timmars resa i bilen så var vi framme i Åre och han fick ett häfte på saker vi kunde göra där. Det jag insåg direkt är hur allt känns annorlunda när man reser bort. Jag har innan tänkt att det är för att man reser utomlands, men nu var vi kvar i Sverige - fastän det inte var riktig sommar än (det var sommar i mellersta Sverige, men inte i Åre, haha).

Denna bild här över kändes så overklig, även när jag faktiskt stod där och tog bilden. Så underbart fantastiskt.

Jag hade bokat en stuga på Åre Camping. När vi väl kom dit så visa det sig att jag bokat den minsta stuga jag någonsin sett. Bara en våningssäng, inget mer. Inget! Så jag frågade om vi kunde uppgradera oss, och det fick vi - utan kostnad! Så snällt. Så uppskattat! När det ändå stod tomt i en större stuga med kök. Rekommenderar Åre Camping rejält! Han som äger campingen driver även Äventyrligt - där det finns massa läskigt skoj att göra i Åre. Vi hade tänkt köra forsränning, men det var för mycket is kvar på vissa ställen.

Det var verkligen klockrent att passa på att boka stuga på camping under lågsäsong. Mindre folk, mindre pris - men ändå saker att göra - och gör underverk för själen! Åre är så otroligt vackert, så det rekommenderar jag starkt. Men håller man koll så kan man ju hitta skatter nära där man bor. Nära oss har vi Sörmlandsleden, som vi älskar.

Under torsdagen när vi kom dit var det 21 grader, så vi gick ner till sjön och grillade. Vi hade med oss vovven Hope, så klart.

Vi avgudar vattenfall, och har tidigare varit i Fulufjället där vi såg Sveriges högsta vattenfall. Så vi googlade lite på Åre och såg att det fanns två (!!) vattenfall. Så vi började fredagen med att besöka Ristafallet. Det regnade massor, så Hope var inte särskilt mindful under besöket. Men fint var det ändå. Och lite coolt att Ronja rövardotter ramlade i älven där 😉

Sedan passade vi på att ta in på SPA, Copperhill Mountain Lodge - vilket jag också rekommenderar. Nu hade vi otur med dimman från fönsterna, men var ändå riktigt fin utsikt. Sedan fick vi både billigare pris (pga av teknikstrul) och tillgång till deras privata område (pga barntimmar), så vi hade verkligen tur ändå. Riktigt flyt. Och åååh, så vi njöt och fyllde på med energi.

Efter SPAt så klämde vi in ett till vattenfall - Tännforsen, Sveriges största vattenfall. Så nu har vi inte bara sett Sveriges högsta, utan också Sveriges största. Check!
Ser ni vilken glad hund vi hade då 😉 

På lördagen bestämde vi oss för att vandra. Så vi kollade igenom alla vandringsleder som fanns och blev kära i Blanktjärn. För att komma dit var vi tvungna att köra ca 4 mil från Åre Camping, och sedan gå 6 km in i skogen för att hitta det. Det är alltså en sjö som är så otroligt genomskinlig att den är helt turkos. Sen alla bergen runt om, som fortfarande att snö på sig.

Så otroligt vackert. Vi tappade verkligen andan. Vattnet var så mycket turkosare i verkligheten. 

Vi var både väldigt nöjda med denna födelsedagshelg och resa. Väckte Micke på söndagen med tårta och sång, innan vi begav oss hemåt igen. Kände mig så lugn och utvilad, samtidigt som man hade träningsvärk från vandringen - som till hälften bestod av översvämmade stigar som vi fick klättra runt i flera omvägar.

Detta var den bästa avkoppling jag haft på länge! (och då var jag ändå i Thailand nyligen, haha - solen tog min energi där, det gäller att anpassa avkoppling efter hur man själv fungerar!)


Känner du att du inte alltid kommer framåt? Att du skjuter upp drömmar, idéer eller annat? Kan det vara rädslor inblandade? Påverkas ditt självförtroende av rädslor? Skulle du behöva lite mer mod i livet?

Här är en övning att skriva ner i din dagbok / reflektionsbok / anteckningsbok eller varför inte i kommentarsfältet här under (om du känner dig extra modig idag!). Svara så detaljerat som möjligt för att verkligen se själv hur just du är!

  1. Vad händer när du låter rädslan styra dina beslut? Var specifik!
  2. Skriv ner tre (3) tillfällen där du varit modig. Vad var du ursprungligen rädd för? Hur kom du över rädslan? Vad händer?
  3. När i ditt liv har du ångrat att du varit modig?
  4. När har du tjänat på att våga mer?
  5. Om du var hjälten, inte offret, i din egen historia, vad skulle du göra annorlunda denna månad för att visa ditt mod?

Denna övning kan hjälpa dig att bli mer medveten om hur du fungerar kring dina rädslor och ditt mod. Att skriva ner saker framför dig hjälper dina kognitiva förmågor att processa saker enklare, vilket kan få dig att komma underfund med ditt inre lite bättre och snabbare än när du endast tänker på det eller säger det högt. Så skriv dina svar!

 


Många lider av sin sömn någon gång under sin livstid. Andra oftare, andra mer sällan. Det vanligaste problemet till att man faktiskt har svårt att sova är på grund av stress, och en sak som faktiskt skapar stress hos oss är sömnen. Är inte det lite paradoxalt?!

Man ligger där och tänker ”Om jag somnar nu så får jag 8 timmars sömn, perfekt!” Sedan kollar man på klockan igen och inser ”f*n, nu får jag bara 7 timmars sömn.” För att sedan somna en liten stund, vakna upp vid 3 och få panik ”Nu får jag ju BARA 3 timmars sömn till! Hela dagen kommer bli förstörd imorgon!”

Detta kan faktiskt ha bidragit till att du inte somnar tillräckligt djupt första gången, och därmed vaknar, och får svårare till att somna om. Sömnspecialisten Anita Chaudhuri säger att vi behöver lägga av med att tänka på sömn som "timmar per natt", och istället tänka på sömncyklar (sleep cycles) under en hel vecka. Ultimat är att sova 4 sömncyklar per natt (detta går att mäta med valfria sömnappar eller aktivitetsarmband). Men om du endast fått 3 cyklar under en natt, så kan du ta 5 cyklar en annan natt den vecka, eller varför inte en powernap någon gång under dagen? 40 min kan räcka för att få in en cykel. Även om man vet att t.ex. ikväll så kommer jag inte kunna somna förrän vid midnatt och sedan måste jag upp vid 6, ja men planera då in en liten powernap på dagen om du kan.

Anita påstår även att vi människor är byggda att sova när det är mörkt ute, i alla fall inom några timmar efter att det blivit mörkt. Men detta är ju så klart svårt i Sverige eftersom det blir mörkt redan vid 16:00 under vintern (ännu tidigare högre upp i Sverige) och inte mörkt förrän vid 23:00 på sommaren (eller aldrig högre upp i Sverige). Detta är för att vi människor är så pass ljuskänsliga när det kommer till ljus. Så ett bra tips är att inte stirra på skärmar med ljus skärm sista timmen innan läggdags, och att även ha så mörkt som möjligt i sitt rum.

Alla människor behöver olika timmar sömn. Men något som gäller för oss alla är att försöka vakna upp samma tid varje dag. Om du då har ett träningspass inbokat 8:00 på tisdagar och torsdagar, och därmed går upp vid 6 dessa dagar, men inte förrän 7 de andra dagarna – så kommer detta att sabba de andra dagarna för dig. Håll dig i så fall till att gå upp 6 varje dag. Även helger kan sabba för oss när vi tar sovmorgon. Jag själv äääälskar ju sovmorgon på helgerna, men jag försöker nu för tiden att gå upp så tidigt som möjligt även på helgen. Går man upp en annan tid på helgen så behöver man alltså börja om hela processen på måndag igen. Inte konstigt att många hatar måndagar?


Är precis hemkommen från 2 veckors semester i Thailand. Jag har fått ladda - sola, bada, hänga med familj, shoppa, ätit gott, druckit gott, osv. Jag fick en sådan där semester som är precis tillräckligt lång för att börja längta hem till vardagen. Men så kom söndag och dess ångest. Den där som jag tänkt att jag ska slippa som egenföretagare, när jag faktiskt får göra som jag vill.

Men nu är det så att jag planerat dåligt. Jag nådde inte mina egna deadlines innan semestern, jag planerade in för mycket efter semestern. Så igår kom paniken. Känslan av att inte ha kontroll.

Det är ju den där känslan av att inte ha kontroll som skapar stress. Och det är viktigt att poängtera att det är skillnad mellan att inte ha kontroll, och att känna att man inte har kontroll. Det går att ha känslan även fast man egentligen kanske har lite kontroll. Så efter att ha kraschat lite mentalt och gnällt en stund till sambon så var det dags att resa sig upp och skriva ner (jag skriver ju alltid ner mina tankar för att hjälpa mina kognitiva processer).

På pappret skrev allt jag behövde göra ner. Sedan gjorde jag en spalt bredvid där jag satte poäng på varje sak efter hur stor prioritering de har (1-10, där 10 är högsta prioritering) och sedan gärna en kommentar bredvid om varför de fick den poäng de fick. Sedan även en spalt till med deadlines. Det är också viktigt här att tänka på att ingen dör om något inte görs alls. Någon kanske blir sur. Du kanske blir lite besviken på dig själv. Men det är okej. Det är inte värt stressen.

Igår mantrade jag meningen "Inget av detta är värt min egen hälsa!" och sedan bestämde jag mig för att ta bort några saker, prioritera ner andra saker och även kontakta en person för att skjuta upp en deadline. SÅN LÄTTNAD! Att sedan kunna somna gott och vakna upp idag utan den där stressen är så guld värt.

Det mesta går att lösa. Fortsätt andas, ta en sak i taget och prioritera rätt.

Vill ni höra mer om stresspedagoger och deras stress, så kan ni lyssna på mitt senaste poddcast-avsnitt där jag pratar med Malin och Frida som också är utbildade stresspedagoger. Ni hittar poddcasten om ni söker på StressPT i de vanliga poddcast-apparna. Annars kan ni även lyssna på avsnittet här: https://player.fm/series/stresspt/ep-02-stress-hos-stresspedagoger 

Känner du att du behöver lite extra hjälp med din stresshantering så startar en onlinekurs i MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) den 7 maj. Kursen fokuserar på stresshantering med inslag av mindfulness och är helt onlinebaserad. Du deltar genom webcam, mikrofon och/eller genom chatt. En live-lektion varje måndag i 8 veckor, mail varje vardag och så ingår även ett kompendium i pdf med teori, övningar och kursinformation. Läs mer om kursen här: http://stresspt.se/produkt/mbsr-kurs-online/  

 

 


I fredags la jag ut ett inlägg på Facebook och Instagram där jag utmanade alla att göra MINST 2 saker under helgen som man tycker är roligt! Jag själv kollade på Netflix under fredagskvällen, gjorde en lyxig frukost på lördagsmorgonen (se bild), tog en flera timmars lång vandring i skogen med sambon och gick ut med vänner på en öl i helgen. Fantastiskt helg!

Jag vill verkligen knuffa på detta då det är så otroligt viktigt för sin stresshantering att faktiskt planera in saker i ens liv som man själv tycker är kul. När vi blir vuxna, hänger med flera andra människor, kanske har partner och barn att tänka på, så är det lätt att man kompromissar mycket om aktiviteter som ska göra, eller att det finns massor av måsten på to-do-listan - och då hamnar man lite åt sidan med sig själv. Då kan stressen börja växa inom en.

Så nu är det fanemej dags att vi börjar bli lite mer egoistiska (på ett positivt sätt)! Planera i dejter med dig själv där du faktiskt gör saker som DU tycker är roligt, kul, underhållande, energifyllande, egoboostande, kravlöst och/eller underbart! Under dessa dejter ska du inte behöva kompromissa med andra, utan det ska vara DU som bestämmer innehållet. Dejten ska gärna göras själv också, så att du faktiskt ger dig själv tid och självkärlek.

Om du har svårt för att komma på saker så brukar jag rekommendera att steg 1 är att sätta sig ner med papper och penna och skriva ner vad du faktiskt tycker är roligt att göra. Sedan kan du då gå tillbaka till denna lista när du planerar in dejter med dig själv. Jag rekommenderar att du har minst 1 dejt varannan vecka med dig själv då du gör minst 2 saker samtidigt eller efter varandra, från denna lista. Denna dejt tycker jag bör vara minst 2 timmar lång. Jag menar verkligen MINST! Denna tid ska handla om dig och om att göra livet lustfyllt tillsammans med den som alltid finns vid din sida - DU!

Lite tips på saker som kan finnas på denna lista:

  • Kolla på serier/film
  • Äta godis
  • Ta en promenad
  • Sova
  • Lyssna på musik
  • Lyssna på ljudbok
  • Läsa
  • Klappa djur
  • Få massage
  • Träna
  • Baka
  • Hoppa studsmatta
  • Yoga
  • Meditera
  • Sitta i solen
  • Sola solarium
  • Bli sminkad
  • Testa sminkningar på sig själv
  • Lägga ansiktsmask
  • Göra eget spa hemma
  • Sy
  • Sticka/virka
  • Plantera växter
  • Sitta i skogen
  • Skriva
  • Lösa korsord
  • Spela mobilspel
  • Ringa en vän
  • Laga mat
  • Sträckkolla en hel serie på en gång
  • Måla
  • Lära sig ett nytt språk
  • Ta en webbkurs
  • Gå på workshop/föreläsning

Skriv ner dina roliga saker och gå sedan in i din kalender nu och boka in en dejt med dig själv!


s2Member®