Om Stress - Stress PT
15108
page-template-default,page,page-id-15108,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,columns-3,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Stress

Hur fungerar det?

Vårt samhälle har aldrig tidigare haft så bra materiella och fysiska förutsättningar som vi nu har, på vår sida av jorden, för att kunna leva ett bra och friskt liv. Ändå har vi i Sverige en extrem hög procentuell sjukskrivning - där den största orsaken är på grund av stress.

Stress finns i många olika former och påverkar oss alla på olika sätt. Något som bara är härligt för någon kan vara otroligt stressande för en annan.

När en eller flera saker som stressar oss dyker upp i vår tillvaro så kan en stressreaktion ske. När dessa stressreaktioner händer om och om igen så får vår kropp till slut nog och börjar att säga ifrån. Några exempel på saker som stressar oss är: för mycket/lite att göra på jobbet, för mycket/lite ansvar, arbetslöshet, dödsfall eller sjukdom hos en närstående, dålig ekonomi, teknik som krånglar, grubblande/analyserande av tidigare händelser, osv.

När kroppen väl börjar säga ifrån så är det vanligt att man missförstår signalerna och på så sätt fortsätter att köra på som vanligt i sin vardag. Några exempel på signalerna som kroppen får: muskelvärk, ledvärk, magont, lågt immunförsvar, yrsel m.m.

Steget som sker efter att kroppens signaler blivit ignorerade och man fortsatt i samma takt är att det psykiska börjar påverkas. De kognitiva förmågorna som känslor, tankar, minne, inlärning, problemlösning, motivation, tidsuppfattning, koncentrationsförmågan, m.m. börjar att fungera sämre. Du blir utbränd (utmattningssyndrom eller utmattningsdepression). När man väl blivit utbränd så kan det ta väldigt lång tid att komma tillbaka till den människa man var innan. Målet är alltså att vidta åtgärder innan de psykiska signalerna uppstår. Eller ännu bättre: innan de kroppsliga signalerna uppstår.

Vad kan du göra?

Coaching

Genom att ha kontakt med en coach inom stresshantering hos Stress PT så kan vi tillsammans hitta roten till varför du lider av stress. Genom att hitta roten så kan vi sedan komma överens om ett mål att sikta mot. Detta målet jobbar vi sedan tillsammans mot genom att prata igenom hur du upplever din tillvaro och genom att gå igenom den kunskap och de övningar som finns när det kommer till stresshantering.

 

Avspänning och Mindfulness

Det är stora skillnader mellan avslappning och mindfulness. Mindfulnessträning handlar om att rikta sin uppmärksamhet och behålla den där, vilket tränar vår medvetenhet till att bli mer närvarande. Detta i sin tur leder i de flesta fall till att människor kan känna sig mer avslappnade i sin vardag då de får en ökad kontroll över sitt mentala jag. Avslappning handlar mer om att slappna av, släppa på spänningar och kunna visualisera både dåtid, framtid och fantasi. Både avslappningsövningar och mindfulness ger en ökad närvaro i livet, men med hjälp av mindfulness så kan deltagarna känna sig mer här och nu, samtidigt som avslappningsövningar hjälper till att lösa upp eventuella spänningar för framtiden. Dessa två vägar är perfekta komplement till varandra för att kunna känna sig avslappnad på ett medvetet och aktivt sätt när det väl behövs.

s2Member®